Už sa „namočili“ aj lekárne
Tieto procesy týkajúce sa poskytovateľ zdravotnej starostlivosti sa ešte ani poriadne neukončili a začali sa úplné nové, a to voči poskytovateľom lekárenskej starostlivosti.
Aby toho nebolo dosť, tak okrem VŠZP začali obdobné postupy realizovať voči poskytovateľom lekárenskej starostlivosti aj ostatné zdravotné poisťovne.
Je to na zamyslenie
Nemožno namietať, ak zdravotné poisťovne vykonávajú svoje práva v súlade so zákonom a s uzatvorenými zmluvami a chránia si tak svoje nároky (zvýšený počet kontrol) a tlačia tým na poskytovateľov lekárenskej starostlivosti, aby si riadne plnili svoje povinnosti. Pokiaľ sa však „zo dňa na deň“ začnú uskutočňovať kontroly u poskytovateľov lekárenskej starostlivosti spôsobom, ktorý zjavne prekračuje zdravý spôsob komunikácie medzi zmluvnými partnermi, je to na zamyslenie.
Pokutový „nonsens“
V prvom rade zdravotné poisťovne začali automaticky požadovať aj za malé až smiešne porušenie zákona alebo zmluvy zmluvné pokuty prekračujúce sumu 3000 EUR a to už nehovoríme, že niekedy je suma uplatňovanej zmluvnej pokuty dvojnásobne vyššia ako vzniknutá škoda pre zdravotnú poisťovňu.
Čo je však horšie, zmluvné pokuty sa požadujú aj za situácie, pri ktorých ide o komunikáciu medzi zmluvnými partnermi pred a počas vykonávania kontroly, keď zdravotná poisťovňa sa stavia do pozície nadriadeného orgánu a z tejto pozície jedná so zmluvným partnerom a vyžaduje veci zjavne nad rámec zákona (okamžité predloženie listín od neoprávnených osôb, napr. zamestnancov, neakceptácia následného predloženia požadovaných listín, vyžadovanie súčinnosti cez telefónnu linku, okamžité ukončenie iných rokovaní poskytovateľa alebo pracovných ciest). Takto sa uplatňujú zmluvné pokuty aj pri zjavnom neporušovaní zákona alebo zmluvy a ide tu teda buď o nepochopenie zákona alebo vedomý pokus získať niečo „naviac“.
„Zlá krv“ v zmluvných vzťahoch
Zároveň v priebehu rokov došlo v zmluvných vzťahoch medzi zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi lekárenskej starostlivosti k akceptácii určitého spôsobu poskytovania lekárenskej starostlivosti (napr. výdaj iného tovaru namiesto lekárom určeného), ktorý bol v prospech pacienta. Náhla zmena správania zdravotných poisťovní v tejto oblasti bez toho, aby sa vopred stanovila lehota pre začiatok nových podmienok a vyžadovala sa náhle, bez upozornenia, zmluvná pokuta za niečo, čo bolo zdravotnými poisťovňami doteraz akceptované, neprispieva vôbec k dobrým zmluvným vzťahom. Na to a nové podmienky upozornil zmluvný partner.
Záverom...
Zdá sa, že tento proces spustila práve najväčšia zdravotná poisťovňa, pričom ostatné zdravotné poisťovne sa jej rýchlo prispôsobili a snažia sa z tohto vyťažiť čo najviac.
Je preto otázne, kde tento proces náhlej zmeny v správaní zdravotných poisťovní voči poskytovateľom lekárenskej starostlivosti povedie, keď v snahe o zlepšenie hospodárenia dochádza k toľkým prešľapom.