PLATNÉ OPATRENIA
Na zodpovedanie otázok načrtnutých v úvode článku je potrebné si prv ozrejmiť opatrenia, ktoré sa v súčasnosti vo vzťahu k výkonu práce vzťahujú. V prvom rade je na celom území vyhlásený zákaz vychádzania, ktorý platí v období od 8. februára. Tento zákaz vychádzania by mal byť platným až do skončenia núdzového stavu teda až do 19. marca. Taktiež je v súvislosti s pandémiou v platnosti COVID automat, ktorý rozdeľuje okresy a v nich platné opatrenia do 4 skupín podľa stupňa varovania. V súvislosti so zákazom vychádzania existujú výnimky a jednou z nich je aj cesta do práce, avšak za splnenia platných podmienok podľa COVID automatu.
V súvislosti s prácou zamestnanca je taktiež platným opatrenie, ktorým sa zavádza povinná práca z domu pre tých zamestnancov, ktorým to povaha ich práce dovoľuje. V prípade, že zamestnancovi povaha jeho práce neumožňuje ju vykonávať z domu, ale v priestoroch zamestnávateľa je potrebné sa vysporiadať s platnou vyhláškou, ktorá upravuje režim vstupu zamestnancov do priestorov zamestnávateľa. Podľa tejto vyhlášky je zamestnávateľ v našom prípade ambulancia alebo lekáreň povinná zamedziť vstup zamestnancovi na pracovisko, ktorý sa nepreukáže negatívnym testom alebo potvrdením o výnimke (napríklad je zaočkovaný). V spojení s touto povinnosťou zamestnávateľa zamedziť vstup zamestnancovi na pracovisko a COVID automatom platí, že:
- zamestnanci v okresoch stupňa varovania III a IV podľa COVID automatu sa pri vstupe do priestorov zamestnávateľa musia preukázať negatívnym výsledkom RT-PCR alebo antigénového testu na COVID-19 nie starším ako sedem dní,
- zamestnanci v okresoch stupňa varovania II podľa COVID automatu sa pri vstupe do priestorov zamestnávateľa budú musieť preukázať negatívnym výsledkom RT-PCR alebo antigénového testu na COVID-19 nie starším ako 14 dní,
- zamestnanci v okresoch stupňa varovania I podľa COVID automatu sa pri vstupe do priestorov zamestnávateľa budú musieť preukázať negatívnym výsledkom RT-PCR alebo antigénového testu na COVID-19 nie starším ako 21 dní.
Z uvedeného nám teda vyplýva, že zamestnávateľ je povinný požadovať od zamestnanca potvrdenie o negatívnom výsledku testovania pri vstupe na pracovisko alebo iný doklad, ktorý potvrdzuje inú výnimku pre vstup zamestnanca na pracovisko.
ČO AK SA ZAMESTNANEC NEZÚČASTNÍ TESTOVANIA NA OCHORENIE COVID-19?
Keďže samotná účasť na testovaní na ochorenie COVID-19 je dobrovoľnou, v ambulanciách alebo lekárňach môže nastať situácia, že zamestnanec sa testovania jednoducho nezúčastní. V takomto prípade podľa súčasne platných opatrení nastane situácia, že na zamestnanca sa bude vzťahovať zákaz vychádzania (keďže pre výnimku cesta do práce je potrebný negatívny test) a taktiež zamestnávateľ mu bude povinný zakázať vstup na pracovisko (ak nespĺňa inú výnimku). V takejto situácii je nutné z pohľadu ambulancie alebo lekárne postupovať zákonne, teda prioritne podľa Zákonníka práce.
V uzamknutej časti, ktorá je dostupná pre predplatiteľov služby mediPRÁVNIK mini, Ambulancia/Lekáreň na kľúč, Ambulancia/Lekáreň na kľúč PREMIUM sa dozviete, aké možnosti ponúka v takejto situácii Zákonník práce a či je možné v takomto prípade ukončiť pracovný pomer so zamestnancom výpoveďou.
Ste tu nový?
Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!
Už u nás máte účet?
Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.
Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:
Pokračovanie pre
Ambulancie
Chcem tento článok za
3 €
Prístup k článkom ako súčasť balíka
od 84 €
Pokračovanie pre
Lekárne
Chcem tento článok za
3 €
Prístup k článkom ako súčasť balíka
od 84 €