Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID – 19 nariadil určitým skupinám osôb povinnú izoláciu v domácom prostredí. Povinná izolácia sa týka všetkých osôb (ktoré žijú na území Slovenska), ktoré sa od 13.03.2020 vrátili zo zahraničia, to znamená návrat z ktorejkoľvek krajiny na Slovensko (bez rozlíšenia na rizikové a nerizikové krajiny). Povinná izolácia sa vzťahuje aj na osoby, ktoré s touto osobou žijú v spoločnej domácnosti. Takýmto osobám má lekár v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo alebo pediatria povinnosť vystaviť PNku z dôvodu karantény pre COVID-19.
Karanténnu PNku teda musí lekár vystaviť osobe (osoby s povinnou karanténou):
a) ktorá sa vrátila zo zahraničia, alebo ktorá prišla do styku s osobami ktoré sa vrátili zo zahraničia, aj keď nevykazujú symptómy ochorenia COVID-19,
b) ktorá má príznaky ochorenia COVID-19, ale ešte u nej nebolo potvrdené či nákazu má alebo nie, no vzhľadom na symptómy musí ostať v povinnej karanténe
c) ktorej bolo potvrdené ochorenie COVID-19
Vykazovanie zdravotnej starostlivosti
V súvislosti s ochorením COVID-19 boli do zoznamu diagnóz (MKCH10) doplnené dva nové kódy. V prípade potvrdenej diagnózy COVID-19 je to kód U07.1. V prípade podozrenia na COVID-19 je to kód U07.2. Tieto kódy platia len pre poskytovateľov ambulantnej zdravotnej starostlivosti.
Osobitný postup pri vystavovaní PN
V súčasnosti platí, že lekár vystaví PN osobe s povinnou karanténou bez jej osobnej návštevy. Je tomu tak práve preto, aby sa v čo najväčšej miere zamedzilo osobnému kontaktu infikovaného alebo potenciálne infikovaného pacienta s lekárom a ostatnými pacientmi. Pri vystavení PNky lekár zároveň požiada pacienta o uvedenie telefónneho čísla, ktoré zapíše na viditeľné miesto na tlačive PN. Tlačivo o PN môže lekár vystaviť aj na základe emailového vyžiadania pacientom. Ak to nie je nevyhnutné pacient si nevyzdvihuje tlačivo osobne v ambulancii lekára. Tlačivo pacient nenosí ani svojmu zamestnávateľovi, vystavenie PNky oznámi len telefonicky, prípadne mailom.
Avšak pozor, pacient nie je povinný uviesť lekárovi svoje telefónne číslo. Vystavenie takejto karanténnej PNky nie je možné podmieňovať oznámením telefónneho čísla. Ak pacient lekárovi telefónne číslo neoznámi nič sa nedeje. Telefónne číslo pacienta sa uvádza z dôvodu, aby si zamestnanci sociálnej poisťovne vedeli následne odkontrolovať, že pacient naozaj požiadal o vystavenie PNky a aby v telefonickom rozhovore prejavil súhlasný prejav vôle s PNkou. V tejto výnimočnej situácii ide o nahradenie podpisu pacienta na tlačive PN (z epidemiologických dôvodov). Inými slovami, ak pacient neuvedie svoje telefónne číslo, nebude ho môcť zamestnanec sociálnej poisťovne kontaktovať za účelom spätného overenia a pacient tak bude musieť urobiť sám. Z vlastnej iniciatívy bude musieť kontaktovať sociálnu poisťovňu.
Lekár následne potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti (II., IIa a III diel tlačiva PN) zašle do pobočky Sociálnej poisťovne. PNky lekár hromadne zašle do Sociálnej poisťovne na konci týždňa, najneskôr však na konci kalendárneho mesiaca. Aj keď k vystaveniu PNky došlo len prostredníctvom telefonického rozhovoru s pacientom, vystavenie potvrdenia o pracovnej neschopnosti je potrebné riadne zaznamenať aj do zdravotnej dokumentácie pacienta.
V uzamknutej časti, ktorá je dostupná len pre predplatiteľov služby mediPRÁVNIK mini, Ambulancia na kľúč, Ambulancia na kľúč PREMIUM, sa dozviete ako postupovať v prípade ak vás pacient požiada o vystavenie PNky, v prípade ochorenia, ktoré nesúvisí s koronavírusom a čo lekárovi hrozí ak vystaví PNku bez medicínskeho zdôvodnenia.
Ste tu nový?
Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!
Už u nás máte účet?
Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3,69 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.
Chcem tento článok za
3,69 €
Prístup k článkom ako súčasť balíka
od 86,10 €