MOŽNOSŤ LEKÁRA ODMIETNUŤ „MIMORAJÓNNYCH“ PACIENTOV
V tejto časti článku sa budeme venovať novým pacientom, s ktorými nemá lekár (poskytovateľ zdravotnej starostlivosti) uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti (stačí ústnu), teda v minulosti ešte neliečil v ambulancii konkrétneho „mimorajónneho“ pacienta.
Lekárske obvody tzv. rajóny ako si ich pamätáme z minulosti už dnes pre špecializované ambulancie neplatia. Platia len pre ambulancie všeobecných lekárov a pediatrické ambulancie. Vo všeobecnosti však v zmysle platnej právnej úpravy platí, že v zákonnom určených prípadoch má poskytovateľ zdravotnej starostlivosti právo na to, aby s pacientom odmietol uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti (laicky povedané má právo odmietnuť nového pacienta). Toto právo zakotvuje zákon o zdravotnej starostlivosti (z. č. 576/2004 Z.z.) v § 12 ods. 2.
Odmietnuť nového pacienta má poskytovateľ právo v prípade:
- ak by uzatvorením dohody o poskytovaní ZS prekročil svoje únosné pracovné zaťaženie;
- ak osobný vzťah zdravotníckeho pracovníka k osobe, ktorej sa má zdravotná starostlivosť poskytovať, alebo k jej zákonnému zástupcovi nezaručuje objektívne hodnotenie jej zdravotného stavu (môže ísť napr. o hádku s pacientom, ktorá môže medzi lekárom a pacientom vyvolávať také pnutie, že môže byť narušená objektivita na strane lekára); alebo
- ak poskytovaniu zdravotnej starostlivosti bráni osobné presvedčenie zdravotníckeho pracovníka, ktorý má zdravotnú starostlivosť poskytovať (napríklad výhrada vo svedomí – to sa ale vzťahuje len na umelé prerušenie tehotenstva, sterilizáciu a asistovanú reprodukciu).
V prípade prijímania „mimorajónnych“ pacientov sa môže stať, že v rámci pracovného zaťaženia nie je poskytovateľ schopný včas ošetrovať svojich pacientov. V takejto situácii sú podľa nášho názoru naplnené predpoklady na odmietnutie nového pacienta s odôvodnením, že prijatím nového pacienta by poskytovateľ prekročili svoje únosné pracované zaťaženie a bolo by od neho nezodpovedné prijímať nových pacientov, keďže by nebolo v časovej kapacite poskytovateľa ošetrovať včas pacientov, ktorých už v evidencii má.
V uzamknutej časti, ktorá je dostupná pre predplatiteľov služby mediPRÁVNIK mini Ambulancia, Ambulancia na kľúč, Ambulancia na kľúč PREMIUM sa dozviete o tom, či je možné z rovnakých dôvodov odmietnuť aj pacientov, ktorých už má poskytovateľ vo svojej evidencii. Pozrieme sa aj na to, či je možné spoplatniť prijatie „mimorajónneho“ pacienta.
Ste tu nový?
Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!
Už u nás máte účet?
Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.
Chcem tento článok za
3 €
Prístup k článkom ako súčasť balíka
od 84 €