Vzťahy medzi farmaceutickou spoločnosťou a lekárom/lekárnikom
Pre lekárov alebo lekárnikov môže byť zložité vyznať sa v spletí právnych predpisov a vyhodnotiť, ktorá interakcia s farmaceutickou spoločnosťou je v poriadku a kedy už lekárovi alebo lekárnikovi hrozí riziko a mal by sa jej vyvarovať.
Slovenské právne predpisy sú pomerne prísne a lieková politika je čoraz viac regulovaná európskymi právnymi predpismi. V prípade nedovolenej interakcie lekára alebo lekárnika hrozí sankčné a reputačné riziko najmä pre farmaceutickú spoločnosť. Z tohto dôvodu stretnutia medzi reprezentantmi a zdravotníckymi pracovníkmi podliehajú častokrát schvaľovaniu compliance oddelením danej spoločnosti.
Zákon o reklame nám vymedzuje čo rozumieme pod reklamou liekov adresovanej odborníkom a v tomto článku sa budeme bližšie venovať práve interakciám, ktorým sa venuje zákon o reklame.
Čo rozumieme pod reklamou liekov
Na prvé počutie sa môže zdať, že pod reklamou liekov rozumieme len letáky, z ktorých je možné identifikovať, že ide o reklamu liekov s cieľom uplatnenia liekov na trhu. Zákon o reklame (ktorý vychádza z európskej smernice 83/2001, ktorou sa ustanovuje zákonník spoločenstva o humánnych liekoch) považuje za reklamu lieku:
- ak osobu oprávnenú predpisovať lieky (lekár, zubný lekár) alebo osobu oprávnenú vydávať lieky ( farmaceut, farmaceutický laborant) navštívi obchodný zástupca držiteľa rozhodnutia o registrácii lieku (zjednodušene farmaceutickej spoločnosti) s cieľom propagácie liekov;
- ak sú poskytované vzorky liekov;
- ak je poskytovaný dar alebo stimul smerujúci k predpisovaniu/vydávaniu liekov;
- ak farmaceutická spoločnosť sponzoruje propagačné podujatie;
- ak farmaceutická spoločnosť sponzoruje vedecký kongres.
Do všetkých týchto interakcii je lekár, zubný lekár, farmaceut, farmaceutický laborant (ďalej ako odborníci) pomerne často zapájaný, i keď nie vždy si to uvedomuje. Preto sa budeme bližšie venovať jednotlivých vzťahom medzi farmaceutickou spoločnosťou a odborníkmi.
Vždy je však potrebné mať na pamäti, že odborník si vždy musí zachovávať svoje odborné a nestranné postavenie vo vzťahu k prepisovaniu/výdaju liekov.
V uzamknutej časti, ktorá je dostupná iba pre predplatiteľov služby mediPRÁVNIK lekáreň a mediPRÁVNIK ambulancia sa dozviete, za akých podmienok môže reprezentant navštevovať ambulanciu a lekáreň, ako postupovať pri poskytovaní vzoriek liekov, ako je to s poskytovaním darov a stimulov smerujúcich k predpisovaniu liekov alebo vydávaniu liekov a ako je to s účasťou na propagačných podujatiach alebo vedeckých konferenciách, ktoré sú sponzorované farmaceutickou spoločnosťou.
Ste tu nový?
Bezplatne sa zaregistrujte a my vám na privítanie
darujeme jeden článok zadarmo!
Už u nás máte účet?
Uzamknutú časť článku si môžete kúpiť za 3 € s DPH,
alebo ho získate ako súčasť jedného z balíčkov.
Tento článok má rozdielne pokračovanie pre ambulancie
a pre lekárne. Vyberte si to, ktoré vás zaujíma:
Pokračovanie pre
Ambulancie
Chcem tento článok za
3 €
Prístup k článkom ako súčasť balíka
od 84 €
Pokračovanie pre
Lekárne
Chcem tento článok za
3 €
Prístup k článkom ako súčasť balíka
od 84 €